BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, July 13, 2011

Putihnye awek tu... (posisi: mata hitam ke ats, pandang ke kiri, tgn di dada.. guna nada positif)

Haha... Tergelak aku sorang2 petang tadi bile nampak gelagat budak2 pompuan zaman sekarang... bley kate awek la. Bukan nak mengata, bukan nak mengutuk... tapi just nak berkongsi pandangan jea dengan korang2 yang sudi membaca kat blog nie :)


Kes:
Asalnye mcm nie, petang tadi time aku jalan2 kat area pasar malam berdekatan rumah aku, aku nampak ler sorang awek nie kuar kete... ops... "sedang" keluar dari kete. posisinye kepala dah kuar badan belum lagi, kuar jea kepalanye, niat aku nak puji mcm tajuk post nie... putih.... haha... tu belum keluar lagi... aku pun x puji lagi, baru niat. ( awek tu pun jauh 50 meter depan aku...haha) time keluar jea dia dari kete tu tergelak aku sorang2... sebab muke je putih... tgn gelap gak...(bukan nak mengutuk ya, baca dulu sampai habis... :P )

Huraian kes:
Hah! merujuk pada kes yang anda semua baca di atas tu. saya selaku tuan rumah blog ini dengan rasa penuh prihatin nak sangat menasihati awek2 diluar sana... janganlah asyik jaga muka jea... kalau niat tu nak jaga kecantikan, biar lah jaga semua dari hujung rambut sampai hujung kaki... xda la berbelang2 orang tgk... selain itu, saya selaku abg nie juga nak lah adik2 selaku awekz diluar sana agar mengikut pemakaian cara islam... tutup aurat barulah x berbelang... islam dah ajar elok dah kat kaum hawa nie cara jaga kecantikan sebenarnya... cuba fikir.. diri anda yang boleh di lihat oleh bukan muhrim hanya muka dan tangan sahaja kan?... so, ikut lah... pastu tgk buku sains plak... sinaran uv dari pancaran cahaya mataharilah yang menyebabkan kulit adik2 jadi gelap dan hilang seri... jadi, kalau yg terdedah tu hanya muka dan tgn, mudahlah adik2 nak jaga kecantikan... cuci jea muka dan tgn... jaga jea muka dan tgn... mudah kan? tapi... kalau adik2 selaku awekz nie dedah sana dedah sini... pakai baju pun lengan pendek, tu xpe lagi, nie sampai yg xde lengan baju pun ade... astaga (tertengok jea... :p)... pasnie adik2 semua jangan bagi tayangan percuma pada orang ramai... bukan saja adik yang rugi... malah luas permukaan kulit yang terdedah kepada sinaran uv juga semakin besar... bahasa mudahnye susahlah nak jaga kalau byk bahagian dah gelap. cukuplah tu saya membebel ya... kang ade yang marah pulak... yang terasa tu ampun dan maaf di pinta... yang dah sedar tu, alhamdulillah... kita manusia nie x boleh lari dari kesilapan... just nak kongsi pendapat jea... kalau saya buat salah pun orang tegur jugak... sama2lah kita tegur menegur demi kebaikan bersama... amal makruf nahi mungkar... wassalam :)



Cuba tengok nie... cantik kan? :)
p/s: Tidak putih, tidak bermakna kita x cantik. Yang penting hati dan niat tu cantik... Insyaallah.


0 comments: